چه شغل هایی نیاز به عینک ایمنی دارند

از چشم ها در این شغل ها باید بسیار مراقبت کرد
همانطور که می دانید چشم عضوی بسیار حساس و مهم در بدن به شمار می رود. این نکته را هم باید بدانید که در صورت آسیب و جراحت به سختی می توان آن را درمان کرد و یا طول درمان چشم فرد آسیب دیده به درازا بیانجامد، قابل ذکر است که این خوش بینانه ترین حالت ممکن است و در شرایطی ممکن است فرد از شدت جراحت بینایی خود را از دست بدهد. بنابراین خیلی باید از چشم خود محافظت کنید.
شاید برای شما هم سوال باشد که برای چه شغل هایی می بایست حتماً از عینک ایمنی و محافظ چشم استفاده کرد. در این مقاله به شما خواهیم گفت که در چه شرایطی نیاز دارید که به فکر سلامت چشم و بیناییتان باشید، با ما همراه باشید.


همانگونه که گفته شد چشم عضوی بسیار مهم و حساس در بدن است و در صورت جراحت ممکن است آسیب دیدگی جبران ناپذیری برای فرد به وجود آید و از این رو باید مراقبت بسیار جدی را نسبت به آن داشته باشیم. این مراقبت در محل کار به صورت جدی تری باید اعمال شود، چرا که در محیط های کاری خطرات بیشتر و خطرناک تری چشم فرد در حال کار را تهدید می کند. جهت حفظ سلامتی افراد در محیط کار تجهیزات و لباس های مخصوصی وجود دارد که باید از آنها استفاده کرد تا سلامتی به خوبی حفظ شود. تجهیزاتی که برای حفظ سلامتی چشم از آن در محل کار استفاده می شود، عینک ایمنی است که در حال فعالیت های خطرناک بینایی خود را بتوانید حفظ نمایید.
تمامی تجهیزات متناسب با استانداردهای جهانی که برای آن شغل تعریف شده اند طراحی و تولید می شوند. تصور اینکه شغلتان خطرات کمی دارد بنابراین از تجهیزات خاصی استفاده نکنید و یا از تجهیزات بسیار ساده و نامناسب استفاده کنید، بسیار اشتباه است و ممکن است با این کارتان سلامتی خود را به خطر بیاندازید. لباس و تجهیزات کار خود را باید متناسب با شغل و استاندارد خودش انتخاب نمایید.


استفاده از عینک ایمنی در بعضی از شغل ها جزو ملزومات است و در دیگر کارها الزامی به استفاده از عینک ایمنی نیست، ولیکن به این نکته توجه داشته باشید که استفاده کردن و جلوگیری از خطرات احتمالی بهتر از استفاده نکردن آن می باشد.
به بحث اصلی مقاله می پردازیم که در چه مشاغلی باید عینک ایمنی داشته باشیم.
کارهایی که در خطر پرتاب و اصابت دانه های ریز و اجسام جامد قرار دارند مستلزم استفاده از عینک ایمنی پرش سنگ هستند. این مشاغل شامل موارد ذیل می باشد: کارهایی که با مته و دریل سر و کار دارند، کاری که با قلم روی فلزات و چوب تراش ایجاد می کند، منبت کاری، نجاری و تمام کارهایی که با اجسام جامد کار می کنند. عینک ایمنی که برای این کار در نظر گرفته می شود با نام عینک ایمنی ضد پرش شناخته می شود که دارای سطح بزرگی است، این سطح بزرگ می تواند تمام نواحی اطراف و دور چشم شما را پوشش بدهد و از برخورد اجسام به چشم جلوگیری کند. شیشه این نوع عینک شفاف است و می توانید به راحتی همه چیز را مشاهده نمایید.


کسانی که با در کارشان با گازهای شیمیایی برخورد دارند ممکن است که در مجاورت آن آسیب به چشمشان وارد شود و بینایی آنها در خطر قرار بگیرد، بنابراین لازم است که از عینک ایمنی استفاده کنند. عینک ایمنی که در این محیط ها استفاده می شود معمولاً دسته ندارند و با کش به پشت سر متصل می شوند. این عینک ها به صورت کامل روی صورت کیپ می شوند و هیج راه نفوذی برای گازهای شیمیایی باز نمی گذارند. این نوع از عینک با نام “گاگل” شناخته می شود. شیشه این نوع از عینک ها می تواند دودی و یا شفاف باشد.
مشاغلی که در آن فرد با مایعات شیمیایی کار میکند جزو کارهایی است که کارمندان حتماً باید از عینک ایمنی استفاده کنند. جهت جلوگیری از اصابت مایعات شیمیایی در محیط هایی همانند آزمایشگاه استفاده از عینک ایمنی بسیار ضروری و مهم تلقی می شود. عینک های آزمایشگاهی دارای طراحی کشیده و گربه ای است تا از تمام چشم و دور آن به خوبی محافظت نماید. این عینک ها شیشه های شفافی دارند تا به دید بسیار خوبی به همه جا داشته باشند.
جوشکاران به دلیل کار کردن با اشعه بسیار زیاد و همچنین پرتاب ذره های ریز آتشین مستلزم استفاده از عینک های مخصوصی هستند. اشعه زیاد می تواند باعث آسیب دیدگی قرنیه چشم شود، بنابراین می بایست از آسیب جلوگیری کرد. عینک های جوشکاری تیره هستند تا بتوانند از نور بسیار زیاد جلوگیری کنند. عینک های جوشکاری متناسب با میزان فعالیت و نوع فعالیت مدل های متفاوتی دارند و باید بهترین انتخاب را برای کارتان داشته باشید تا کمترین آسیبی به بیناییتان وارد نشود. عینک های جوشکاری معمولاً به صورت ماسک روی صورت قرار می گیرند تا از برخورد اشعه و ذرات آتش به چشم و صورت به صورت همزمان محافظت نماید.


دیگر عینک های ایمنی مناسب با مکان هایی هستند که فرد در آنجا مشغول به کار است، به عنوان مثال عینک لباس غواصی باید از ورود آب جلوگیری کند و شفافیت خوبی داشته باشد.
نکته قابل توجهی که در تمامی عینک های ایمنی وجود دارد و بسیار مهم به شمار می رود این است که باید در نگهداری از آنها به خوبی دقت نمایید و مرتب آنها را تمیز کنید و البته باید مراقب باشید تا روی آنها خط نیوفتد، چرا که با وجود این اتفاق بینایی شما کاهش پیدا می کند که در کار بسیار خطرناک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *