در برابر مواد و سموم شیمیایی ایمن باشیم

چگونه می توانیم سلامتی خود را در برابر مواد شیمیایی حفظ نماییم
کارمندان عزیزی که همواره برای تمیز کردن و نظافت محیط های مختلف مجبور به استفاده از مواد شیمیایی هستند در خطرات بسیاری قرار دارند، به عبارتی این مواد برای سلامتی آنان بسیار پرخطر به شمار می رود. این مواد می توانند موجب ایجاد حساسیت، مشکلات تنفسی، آسیب چشم، مشکلات پوستی، آسیب ریه و غیره شوند.
بنابراین کارفرمایان می بایست شرایطی را برای این افراد مهیا نمایند تا کمترین آسیبی به سلامت آنها وارد نشود. در واقع کارفرمایان موظف هستند با آموزش های صحیح و فراهم کردن لوازم ایمنی مناسب برای کارگران سلامت آنان را به خوبی حفظ نمایند.


چند نکته را در مواجهه با مواد سمی و شیمیایی باید به یاد داشته باشید:
1- مواد خوردنی و آشامیدنی که در نزدیکی مواد شیمیایی و سمی قرار دارند را میل نکنید.
2- چنانچه یکی از علائم تنگی تنفسی، سرفه، ریزش اشک، عطسه، سردرد، سرگیجه و دیگر موارد حساسیتی را در خود احساس کردید، سریع محل را ترک نمایید.
3- مواد سمی و شیمیایی را باید دور از تماس پوست، دهان و چشم نگه دارید.
4- از استشمام مواد شیمیایی و سمی خودداری کنید.
5- سعی کنید نوشته های روی مواد شیمیایی و سمی را به خوبی مطالعه نمایید.
6- هنگام استفاده از این مواد لباس محافظ استفاده نمایید.
7- به یاد داشته باشید بعد از استفاده از مواد شیمیایی و سم ها حتماً دستانتان را با آب و صابون با دقت بشویید.
8- پس از استفاده از این دسته مواد قبل از خوردن و آشامیدن، حتی خوردن آدامس، دستان و صورت خود را با دقت بسیار زیاد بشویید.
9- بهتر است به لباس های آلوده به مواد سمی دست نزنید و آنها را به محیط منزل نبرید.
امروزه برای تمام مشاغل نکات ایمنی بسیاری وجود دارد که با رعایت آنها می توان سلامتی کارمندان را تضمین کرد. فقط باید دقت کنید که برای کار و فعالیت خود مناسب ترین تجهیزات را خریداری نمایید و بدانید که تمام لوازم ایمنی که برای کار شما معرفی و طراحی شده است مواردی هستند که ثابت شده اند و باید تمام آن را فراهم نمایید. به بیان ساده تر نباید حتی از یک دستکش و یا پاپوش بگذرید زیرا ممکن است از همان نقطه آسیب جبران ناپذیری ببینید.
بسیاری از مردم تصور می کنند کارگران و نظافتچیان زحمت کش و عزیز نیازی به وسیله و یا تجهیزات ایمنی ندارند، ولیکن باید بدانید که این تصور بسیار اشتباه است و این عزیزان از بسیاری کارمندان دیگر در صنف های متفاوت آسیب پذیرتر هستند. لباس کار کارگری مناسب برای این قشر و دستکش های مخصوص و البته عینک های ایمنی ویژه برای کار این عزیزان هستند و باید از تمام این تجهیزات در موقع کار استفاده کنند تا آسیبی نبینند و سلامتیشان به خوبی حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *