نکات ایمنی که در برابر برق باید رعایت شود

رعایت نکات ایمنی برق در منزل و در محیط کار
برق یک ضرورت در زندگی های امروزی است ولیکن در عین حال خطرات جدی را همواره به دنبال دارد که بر این حساب باید نکات ایمنی را در برابر آن به خوبی رعایت نمایید. از خطراتی که برق به دنبال دارد می توان به برق گرفتگی، آتش سوزی، انفجار وسوختگی اشاره کرد. جهت مقابله با این خطرات می بایست نکاتی را رعایت کرد تا سلامت شما به خوبی حفظ شود. بهتر است از سنین کم به فرزندان خود در مورد این خطرات آگاهی های لازم را دهید و آموزش های لازم را در برابر مواجهه با برق را به آنها بدهید.
وجود برق در خانه و محیط کار زندگی را برای ما بسیار راحت کرده است و با استفاده از جریان الکتریسیته می توانیم از وسایل مختلفی بهره بگیریم، به عنوان مثال در محیط کار دستگاه های کامپیوتر و تلفن های سانترال و برخی از دستگاه های دیگر و همچنین در خانه تلویزیون، اجاق گاز و وسایل سرمایش و گرمایش همگی با برق کار می کنند. با وجود اینکه استفاده از برق یکی از ضرورت های زندگی امروز به شمار می رود، با این حال خطرات بسیار جدی را ممکن است برای ما در پیش داشته باشد، بنابراین در استفاده از وسایل برقی باید دقت کافی را داشته باشیم و به کودکان خود آموزش های لازم را بدهیم.


جدا از وسایل الکتریکی باید به دوشاخه برق، پریزهای برق و همچنین سیم های دارای جریان برق توجه ویژه ای داشت چرا که می توانند مشکلات برقی را به خوبی نشان بدهند و البته می توانند آسیب های جبران ناپذیری را برای افراد به وجود آورند. بهتر است با اتصال چندین دوشاخه به یک پریز مدار الکتریکی را سنگین نکنید. این نکته را همواره به یاد داشته باشید که سطح بیرونی پریز برق باید خنک باشد و اگر سطح آن داغ بود خبر از مشکل جدی را به شما می دهد و باید سریعاً برقکار خبر نمایید. هیچوقت شاخه سوم سه شاخه ها را حذف نکنید و یا آن را در پریزهای دوشاخه وارد نکنید. سه شاخه های برق انتخاب بسیار خوبی برای تجهیزات الکتریکی هستند چرا که آنها دارای سیم اتصال به زمین هستند و این امر برای حفاظت فرد در برابر جریان الکتریکی بسیار مناسب می باشد.
یکی از روش های موثر برای محافظت در مقابل تهدیدات برق استفاده از مدارشکن (GFCI) است. نحوه کار دستگاه مدارشکن به این شکل است که با نظارت بر شدت جریان الکتریکی اجازه نمی دهد که هنگام ورود و خروج جریان برق به مدار، این میزان از حد عادی و نرمال خود خارج شود. چنانچه جریان برق از میزان خود خارج شود، مدار شکن وارد عمل شده و جریان وسیله برقی را قطع می کند. استفاده از این دستگاه در محیط های شرجی و دارای رطوبت بسیار ضروری و مهم به شمار می رود.
باید حتماً به فرزندان خود از سنین کم هشدارهای لازم را درباره برق بدهید و آموزش های لازم همانند وارد نکردن اشیاء داخل پریزهای برق را به آنها بدهید تا خطری آنها را تهدید نکند. چنانچه در سنین یادگیری نبودند و یا می خواهید به هیچ عنوان اطفال خود را در مقابل برق قرار دهید می توانید از درپوش های مخصوص پریز استفاده نمایید. نگران پیدا کردن این درپوش ها نباشید چرا که در تمامی فروشگاه های کالای برق پیدا می شوند.

بهتر است مراقب سیم های پوسیده و آسیب دیده و خراب باشید و در اسرع وقت آنها را ترمیم نمایید. از انداختن سیم برق زیر دست و پای افراد جداً خودداری نمایید. به میزان حرارت سیم ها و کابل های برق به خوبی توجه کنید چرا که می تواند به خوبی به شما آمارهای دقیقی از مشکلات بدهد. سیم های دارای جریان برق را هرگز و هیچوقت نزدیک مواد شیمیایی نکنید. برای ابزار برقی و وسایلی که نیاز به سیم های مخصوص و قوی دارند، از کابل های معمولی استفاده نکنید. بهتر است برای کارهای برقی از متخصص آن کمک بگیرید چرا که آنها از لباس کار ایمنی و محافظ استفاده می کنند و خطر برای آنها خیلی کمتر می باشد.


سایر نکات ایمنی مهم در مورد برق
برچسب هشدارها و دستورات وسیه مورد استفاده دقت نمایید.
در صورتی که دستتان خیس است و یا زیر پاهایتان خیس است، از هرگونه وسیله ای که با برق کار می کند فاصله بگیرید و هرگز به آن دست نزنید.
هر نوع موادی که ممکن است هنگام گرم شدن یک وسیله الکتریکی آتش بگیرد را از آن وسیله دور نمایید.
هیچوقت کابل ها و سیم ها را روی سطوح گرم قرار ندهید چرا که حرارت زیاد باعث خراب شدن سیم و ذوب شدن آن می شود.
چنانچه در نزدیکی خطوط جریان برق مشغول به کار هستید، پیشنهاد می کنیم از ابزار فلزی استفاده نکنید و یا در صورت نیاز از ابزارهای فلزی دارای عایق جریان برق استفاده کنید.
هراز چند گاهی تمامی سیم ها، اتصالات و جعبه های برق را بررسی نمایید و در صورت دیدن مشکل با متخصص تماس حاصل نمایید.
به هنگام وقوع طوفان و ساعقه لوازم الکتریکی خود را از برق جدا کنید.
اطمینان حاصل نمایید که سیستم گرمایشی یا پنکه روی سطح مستحکمی قرار داده شده اند تا خطر واژگونی وجود نداشته باشد.
چنانچه خودتان می خواهید دست به وسایل برقی و سیم های دارای جریان برق بزنید حداقل از دستکش ایمنی استفاده نمایید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *