مشخصات مهم تجهیزات ایمنی آتشنشانی

نکات مهمی که از تجهیزات ایمنی حتماً باید بدانید
تا چه اندازه با تجهیزات آتشنشانی آشنایی دارید؟ آیا می دانید شامل چه چیزهایی می شود؟ به صورت کلی تجهیزات آتشنشانی به 3 دسته تجهیزات ایمنی فردی، تجهیزات مخصوص به مراکز و ماشین های امدادی آتش نشان ها تقسیم بندی می شوند.
به عبارتی می توان گفت که وسایلی که در آتش نشانی استفاده می شوند که ایمنی آتش نشان ها و همچنین ایمنی محیط به خطر افتاده را تامین می کنند را وسایل و تجهیزات ایمنی می گویند. این وسایل ایمنی در بسیاری از کارهای پرخطر دیگر با طرح و ویژگی های متفاوت دیده ایم و با آنها آشنایی داریم، این وسایل شامل لباس کار، دستکش ایمنی، کلاه ایمنی، عینک ایمنی، کفش ایمنی کار می شوند. تمامی این وسایل به خوبی می تواند از جان و سلامت افراد هنگام کار به خوبی محافظت کند.

باید به خاطر داشته باشید که اگر از وسایل و تجهیزات عالی استفاده کنید و به درستی آنها را انتخاب نمایید، دیگر اهمیت ندارد کار شما تا چه میزان ریسک داشته باشد و تا چه اندازه خطرناک باشد، این اطمینان در شما به وجود می آید که سلامت شما به خطر نمی افتد. این را باید بدانید که تمامی کارها خطرات و ریسک هایی دارد که می تواند برای سلامتی شما مضر باشد، ولیکن با استفاده از تجهیزات ایمنی معرفی شده برای شغلتان دیگر نیازی به نگرانی نیست و می توانید با خیال آسوده به حرفه خود مشغول باشید.
آتشنشانی هم یکی از پر خطر ترین حرفه ها و یکی از برجسته ترین کارهای سخت به شمار می رود. به همین جهت باید به خوبی در انتخاب تجهیزات ایمنی مربوط به آتش نشانی دقت کرد و یا به عبارت دیگر باید وسواس به خرج داد. نکته ای که هرگز نباید فراموش کنید این است که نمی توان از تجهیزات کاری برای کار دیگر استفاده کرد، چرا که هر کاری ریسک های به خصوصی دارند که نباید آنها را باهم ادغام کنید. بر این اساس تمامی تجهیزات و وسایل ایمنی که برای آتشنشانی قابل استفاده هستند و باعث می شوند امنیت جانی افراد حفظ شود، معرفی شده اند و حتماً در کارها باید از آنها استفاده کرد، آتشنشانی نیز از این امر مستثنا نیست. آتشنشان ها به هنگام وقوع حادثه با تجهیزات کامل به صحنه آمده و از خسارت های بزرگ جلوگیری می کنند. این امر باعث می شود که جان و سلامت خود را به خطر بیاندازند، بنابراین استفاده از لباس های مخصوص و وسایل ایمنی درست می توان سلامت آنها را حفظ کرد.

ممکن است تصور کنید این وسایل به تنهایی کاربردی برای شما نداشته باشد و حتماً باید یک آتشنشان از آنها در هنگام حادثه استفاده کند، این تصور به کل اشتباه است، چرا که امروزه یکی از مهمترین قوانین ساختن سازه ها این شده است که حتماً باید جدا از سیستم اعلام حریق، کپسول آتشنشانی نیز داشته باشند تا بتوانند پایان کار بگیرند. توصیه شده است که هر راننده ای در خودروی سواری خود نیز یک کپسول کوچک داشته باشد تا به هنگام خطر و حادثه بتواند به موقع از آن استفاده کند تا موقع رسیدن مأموران آتشنشان از خسارت های بسیار زیاد بتواند جلوگیری کند.
این نکته را بازگو کنیم که در صنف مسغول به کار هستید سعی کنید از تمام تجهیزات ایمنی و لباس کار به درستی و با دقت استفاده کنید تا سلامت شما به خوبی حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *