هر آنچه که باید درباره لباس کار مهندسی اچ اس ای HSE بدانید

استفاده از لباس کار مهندسی شامل کلاه ایمنی، عینک ایمنی، دستکش ایمنی و کفش های مخصوص است. به طور کلی اگر قصد کار در محیط های کارگاهی و نیز پروژه های ساختمانی را دارید باید به رعایت یکسری نکات ایمنی کارگاهی پایبند باشید که استفاده از تجهیزات ایمنی به همراه لباس کار مهندسی یکی از این نکات ایمنی کارگاهی است. استفاده از لباس کار به عنوان وسیله ای ایمنی و حفاظتی فردی، باید بر اساس نوع محیط کارگاهی و پروژه ای که فرد در آن مشغول  کار است مشخص شود. 

تامین لباس کار و تجهیزات ایمنی بر عهده کارفرما می باشد و کارگر هیچ گونه مسئولیتی در این قبال ندارد. کارفرما در این خصوص موظف به تامین شرایط مناسب کارگاهی و تجهیزات ایمنی ست. لباس کار باید با در نظر گرفتن استاندارد تعریف شده تامین شود. تجهیزات ایمنی که شامل لباس کار و تمامی تجهیزات ایمنی می باشد باید طبق استانداردهای تعریف شده از سمت اچ اس ای باشد و کارفرما موظف به رعایت استانداردهای موجود می باشد.

اهمیت لباس کار مهندسی با استانداردهای اچ اس ای HSE

لباس کار به عنوان پوششی برای محافظت از افراد در برابر هر نوع حوادث غیر مترقبه ای که ممکن است در محیط کار به وجود آید مورد استفاده قرار میگیرد. به غیر از مورد یاد شده موجب ایجاد نظم و همچنین یکپارچگی در محیط کار، آراستگی کارگران و نیز تعیین کننده افراد مجاز در محیط کار از دیگر اهداف استفاده از لباس کار می باشد.

لباس کار مهندسی طبق استانداردهای اچ اس ای

  1. لوگو و علائم حک شده بر روی لباس
  2. کیفیت و جنس لباس کار
  3. سمت، نام فرد و رنگ لباس

1.لوگو و نشانه های حک شده بر روی لباس

در این خصوص علائم و نشانه های درج شده بر روی لباس، لباس کار استفاده شده در محیط های کار بر اساس استانداردهای اچ اس ای رعایت یک سری موارد الزامی است.

  • رنگ زمینه نماد باید به شکلی باشد که بر اساس آن بتوان واحدهای مختلف را از یکدیگر تشخیص داد.
  • آرم و نماد شرکت باید متساوی الاضلاع باشد و در صورت نیاز نام شرکت زیر آن قرار گیرد.
  • لوگوی مثلثی شکل باید تقریبا برابر با 7 سانتیمتر باشد.
  • جنس لوگو باید با کیفیت، ثابت و با رنگ های مشخص شده بر روی پارچه نقش بندد.
  • محل نصب لوگو باید در بالای جیب سمت چپ لباس باشد.

2.کیفیت و جنس لباس کار

لباس کار باید از لحاظ کیفیت و جنس مطابق با  استانداردهای اچ اس ای باشد. در اینجا استانداردهای اچ اس ای را عنوان می کنیم.

  • جنس لباس کار باید بر اساس الزامات ظاهری لباس و شرایط کاری از نظر مقاومت در مقابل چروک و نیز عدم تولید الکتریسیته ساکن، از کیفیت برخوردار باشد. بدین منظور باید یکپارچه به کار رفته و دارای ترکیب 70 درصد پنبه و 30 درصد پلی استر باشد. در شرایطی که احتمال تماس با آتش و سوخته شدن وجود داشته باشد، جنس پارچه باید از 60 درصد پنبه تشکیل شده باشد.
  • در لباس کار مهندسی به منظور بالا بردن اطمینان از استحکام و مقاومت لباس باید از پارچه هایی با جنس کج راه و تراکم بالا و نخ چهل دولا از نوع رینگ استفاده شود.
  • به منظور بالا بردن دوام بیشتر رنگ لباس کار مهندسی و همچنی جلوگیری از رنگ دادن پارچه و لباس بعد از شستشو و نیز آب رفتن پارچه، باید از رنگ های راکتیو در رنگ کاری پارچه استفاده می شود.
  • با دوختی مناسب و چرخ کاری دوباره محل دوخت می توان از تولید یک لباس کار با کیفیت و مقاوم اطمینان حاصل کرد.

3.سمت، نام فرد، رنگ لباس

رنگ و طرح لباس کارکنان در شرکت ها و سازمانی متفاوت از جمله مهندسین بر اساس نوع و سمت در واحدهای مختلف که در جهت اعمال کنترل و نظارت بهتر توسط شرکت و سازمان مربوطه و بر اساس استانداردهای اچ اس ای مشخص می گردد

  • روسای شرکت ها و مدیران پروژه ها باید از لباس سه تیکه که شامل کاپشن، شلوار و پیراهن به ترتیب به رنگ های سرمه ای و طوسی و طوسی روشن استفاده کنند.
  • کارکنان ایمنی و آتش نشانی و همچنین مسئولین اچ اس ای باید از کاپشن و شلوار و پیراهن به رنگ های سرمه ای، سرمه ای و سفید استفاده کنند.
  • سرپرست و نوبت کاران ارشد عملیاتی و نیز روسا باید از لباس های دو تکه کاپشن و شلوار با رنگ طوسی استفاده کنند.
  • مابقی کارکنان عملیاتی باید از لباس های یکسره به رنگ طوسی استفاده نمایند.
  • کارکنان خانم مشغول در واحدهای عملیاتی باید از لباس کار مهندسی سه تکه مانتو و شلوار و مقنعه با رنگ های استاندارد اچ اس ای داشه باشند.
  • کارکنان تدارکات و انبارها، از لباس کار مهندسی دو تکه که شامل کاپشن و شلوار با رنگ زمینه آبی، یقه، سرآستین و زیپ کاپشن با رنگ طوسی استفاده کنند.
  • مهندسین خدماتی و افرادی که سرپرست کارگاه هستند باید از لباس دو تکه کاپشن، شلوار با رنگ زمینه آبی و یقه و سرآستین و زیپ کاپشن به رنگ سفید استفاده کنند.

انواع لباس کار مهندسی

لباس کار مهندسی از بخش های متفاوتی تشکیل شده است که هر کدام باید طبق استانداردهای اچ اس ای انتخاب و استفاده شوند.

  • لباس دو تکه و سه تکه و سرهمی که هر کدام به طور کامل توضیح داده شد.
  • کلاه ایمنی : استفاده از کلاه ایمنی باید بر اساس استانداردهای لباس کار مهندسی اچ اس ای انتخاب شود. در این بین رنگ و اندازه مناسب از جمله مهمترین آنهاست.
  • عینک ایمنی: در استفاده از عینک ایمنی باید از یک سری الزامات پیروی کرد. باید از سلامت عینک خاطر جمع بود. عینک ایمنی باید هر سه سال یکبار تعویض گردد.
  • کفش ایمنی: استانداردهای کفش ایمنی شامل کفی مناسب برای استفاده در محیط، ارتفاع ساق مناسب و مقاومت قسمت بالای پنجه سایز مناسب و راحت باشد.

تولید لباس کار مهندسی طبق استانداردهای اچ اس ای در ایمن پوش آردم با قیمت مناسب و کیفیت عالی جهت رفاه حال مدیران و کارفرمایان قابل عرضه است. با شماره های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *