لباس سر آشپز و روپوش آشپزی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

لباس کار آشپزی

لباس کار آشپزی برای آشپزان و سرآشپزان با رنگ ها وطرح های متنوع و متفاوت از الزامات این شغل محسوب میشود. اما در انتخاب نوع لباس کار آشپزی باید به دو اصل مهم اهمیت داد : اول اینکه لباس کار آشپزی برای کار کردن راحت باشد و هم ظاهر آشپز و سرآشپز را شکیل تر کند. لباس کار آشپزی از زمان ناپلئون مرسوم شد. ناپلئون می خواست که آشپزهایش از ظاهر خاص و متفاوتی برخوردار باشند.

چرا بهتر است روپوش آشپزها به رنگ سفید باشد؟

لباس کار سرآشپزها، ابزاری کاربردی برای آنان است. با وجود اینکه در چند سال اخیر شاهد لباس کار آشپزی با رنگ های متنوع هستیم اما همچنان روپوش آشپزی به رنگ سفید مرسوم و محبوب است. رنگ سفید به این دلیل که زودتر آلودگی ها را نشان می دهد و با یک شستشوی ساده ه حالت قبل بر میگردد. درخشان و زیبا می شود.

استفاده از رنگ های تیره برای روپوش آشپزی باعث میشود هم لکه های بیشتری را بر خود نشان دهد و هم به هیچ وجه پاک کردن این لکه ها  از روی آنان ساده نیست. رنگ سفید باعث اعتماد بیشتر مشتریان به غذا و محیط رستوران می شود. رنگ سفید گرمای کمتری را به خود جذب میکند و در نتیجه به خنک ماندن آشپز در فضای آشپزخانه کمک بیشتری می کند.

تجهیزات لباس کار آشپزی

معمولا روپوش های سرآشپزان باید از آستین های بلندی برخوردار باشد تا از پاشیدن روغن داغ و مواد دیگر به دست جلوگیری شود و از پوست دست محافظت کند. 

روپوش آشپزان از یک لایه جلویی برخوردار است که بسته شده و باعث محافظت از لباس آشپز می شود و بعد از کثیف شدن می تواند به آسانی تعویض کند.

دکمه های روپوش معمولا از جنس نخ و به صورت گره هایی نسبتا بزرگ هستند تا احتمال شکسته شدن آنها کمتر باشد. روپوش های شیک معمولا از دکمه ها نخی استفاده می شود.

کلاه و کفش سرآشپز

کلاه آشپزی از جمله مهمترین بخش های لباس آشپزی است. این کلاه ها معمولا سفید، نخی و اندکی بلند است و به خوبی می توانند گردش جریان هوا را برای فرد فراهم کنند. کلاه آشپز هر چقدر بلندتر باشد نشان از حرفه ای بودن سرآشپز دارد. استفاده از کلاه آشپزی به دلیل بسیار مهمی قابل استفاده است و آنهم این است که از افتادن مو به داخل غذا جلوگیری می شود.

کفش سرآشپز باید چند ویژگی مهم داشته باشد. اول اینکه باید به اندازه کافی، راحت باشد تا امکان حرکت راحت سرآشپز را فراهم کند. مورد بعدی اینکه از لیز خوردن جلوگیری کند و سوم اینکه کفش سرآشپزان باید از رویه محکمی برخوردار باشد تا در صورت افتادن اشیا سنگین و خطرناک مانند ظروف آشپزخانه یا چاقو بر روی پا، از پا محافظت کند.

نکته مهمی که باید مد نظر قرار گیرد این است که از لباس کار آشپزی نباید بیرون از محیط کار استفاده کرد چرا که باعث آلوده شدن محیط کار می شود. حداقل هفته ای یکبار باید با مواد شوینده شست و شو را انجام داد.

خرید لباس کار آشپزی را می توانید در ایمن پوش آردم انجام دهید. ایمن پوش آردم سالهاست که در  زمینه طراحی و تولید لباس کار آشپزی فعالیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *