نقش لباس کار در افزایش بهره وری کارکنان

لباس کار استاندارد

لباس کار مناسب از جمله مهمترین عوامل در حفظ و ایمنی افراد در محیط کار میباشد تا علاوه بر ظاهری یکپارچه، امنیت و سلامت کارکنان را تامین کند. لباس کار اگر نامناسب باشد می تواند تبادلات حرارتی بین انسان و محیط کار را محدود و سبب به وجود آمدن تنش ها و اختلالات جسمانی و روانی و کاهش راندمان کار گردد. به همین دلیل لباس کار می تواند نقش بالایی در ارتقای بهره وری افراد ایفا کند.

در تولید پوشاک کار به رعایت چند نکته باید دقت شود

  1. جنس پارچه

در بررسی انواع پارچه لباس کار استانداردهایی وجود دارد که در اینجا به بررسی چند مورد می پردازیم:

الف) نوع کاربری و شغل استفاده کننده

استفاده از لباس کار در محیط های مختلف باید طبق استانداردهای بین المللی انجام شود. در این بین لازم است متریال و نوع پوشش لباس کار متناسب با کاربری و حفظ ایمنی افراد در مقابل مخاطرات آن شغل باشد. به عنوان مثال استفاده از لباس کار با جنس پارچه پلی استر و نفتی در محیط های که در معرض پاشش مواد مذاب و مشتعل هستند مانند جوشکاری و ریخته گری و … امری اشتباه و غیر ایمن است. لباس کار مناسب ( مانند لباس کار جوشکاری )برای این گونه شغل ها باید از پارچه های ضد حریق یا حتی المقدور از پارچه هایی که درصد کتان آنها الاست استفاده شود.

ب)شرایط آب و هوایی

لباس کار طبق آیین نامه تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی باید علاوه بر تامین حفاظت کافی و راحتی و سبکی، متناسب با بدن فرد باشد. شور ایران کشوری چهار فصل است، جنس و وزن پارچه لباس کار باید متناسب با جو ایران انتخاب شود. ضمنا مقاومت بالایی باید در شرایط سخت کاری داشته باشد. به عنوان مثال انتخاب لباس کار برای آب و هوای شمال ایران باید به گونه ای باشد که به سرعت دچار پوسیدگی الیاف طبیعی نشود.

استفاده از لباس کار در محیط هایی با آب و هوای گرم و خشک و الیاف طبیعی مانند پنبه و کتان به دلیل داشتن تهویه مناسب هوا و تعریق بدن بهتر است از لباس هایی با ضخامت کم و وزن پایین انتخاب شود.

2.مواد اولیه

در تولید لباس کار باید مواد اولیه ای که استفاده می شود مانند نخ، دکمه، زیپ، کش و … باید متناسب با محیط کار افراد باشد. مثلا لباس کار جوشکاران و برق کاران باید از جنس نارسانا بوده و فاقد قطعات فلزی از قبیل دکمه و زیپ و موارد مشابه باشد.

3.مدل دوخت

از جمله مهمترین مقوله ها در انتخاب لباس کار مناسب، مدل و نحوه دوخت آن است که باید با شرایط کاری کارکنان انجام شود. 

راحتی افراد در لباس کار مقوله ای بسیار مهم در تولید لباس کار محسوب می شود. ایمن پوش آردم با رعایت استانداردهای لازم سعی در تولید لباس کار با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت دارد.

4.سایز بندی

از جمله مواردی که خریداران و مصرف کنندگان لباس کار دارند نبودن الگوی واحد و تعریف شده در سایز بندی لباس کار است. تولید پوشاک آردم با هوشمندی کامل توانست این مشکل را حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *