جلوگیری از برق گرفتگی و کنترل آن

خطر برق گرفتگی در محیط کار

محیط های کار اصولا دارای توان قدرتی 230 ولت یا همان تک فاز و 400 ولت یا همان 3 فاز هستند اما این امکان وجود دارد که بعضی از مکان های بزرگتر با ولتاژ منبع تغذیه بیشتری دریافت کنند. در ادامه اطلاعاتی درباره منابع قدرت 230 و 400 ولت آمده است. همچنین قصد کردیم در این مقاله اطلاعاتی درباره خطرات اصلی برق در محیط کار، اصول تماس با برق در محل کار و کنترل خطر برق گرفتگی در محل کار می پردازیم. تولید و پخش ایمن پوش آردم با سابقه ی طولانی در زمینه تولید لباس کار توانسته جایگاه قدرتمندی در بین رقبا برای خود فراهم نماید. شما عزیزان می توانید با مراجعه به و سایت رسمی ایمن پوش آردم از محصولات بازدید و با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل نمایید تا از مشاوره های رایگان این مجموعه بهره مند شوید. با ما همراه باشید.

برق، خطرات و اصول تماس با آن

تماس برق با هر موجود یا قطعه ی زنده ای باعث شوک و سوختگی می شود. آمده است که گسل ها می توانند باعث آتش سوزی شوند. آتش سوزی یا انفجار می تواند در جایی که برق منبع آتش سوزی و یا در یک فضای احتمالی قابل اشتعال یا انفجاری ست. مثلا در غرفه هایی که رنگ های اسپری مانند وجود دارند. همچنین می توان افزود که خطر صدمات ناشی از برق گرفتگی به شدت با مکان و نحوه استفاده از آن مرتبط است. همچنین مکان های مرطوب امکان وجود برق گرفتگی را ایجاد می کند.

در مبحث اصول تماس با برق در محیط کار می توان گفت که سطح ولتاژ بدن در معرض و مقاومت در برابر جریان الکتریکی مقدار معینی دارد که می تواند تاثیر قرار گرفتن در معرض برق را تعیین کند. در زیر عنوان کردیم که چه عواملی در شدت تاثیر شوک الکتریکی بر بدن را تعیین می کند:

1.سطح ولتاژ برقی که به بدن وارد شده است.

2.مقاومتی که بدن فرد در برابر جریان برق دارد.

3.مسیری که جریان برق از بدن شما طی می کند.

4.میزان زمانی که جریان برق از بدن عبور می کند.

بدن انسان رسانای خوبی برای برق است. خیلی از اوقات پیش آمده که کارگری به برق گرفتگی دچار شده و نتوانسته خود را منبع برق جدا کند. اگر بعد از برق گرفتگی کسی بدن این افراد را لمس کند، برق می تواند از بدن آن فرد هم عبور کند و شوک الکتریکی را به فرد بدهد. در این صورت باید سعی کنید در ابدا منبع برق را خاموش کنید. اگر منبع برق به شکلی بود که به راحتی خاموش نمی شد باید حتما از یک جسم غیر رسانا مانند شیشه فایبر گلاس یا یک تیر چوبی استفاده کنید تا به فرد از برق گرفتگی کمک کنید.

کنترل خطر برق گرفتگی در محیط کار

جهت کنترل خطر برق گرفتگی باید اقداماتی را انجام داد. این اقدامات عبارتند از:

کاهش ولتاژ تا بیشترین میزان خود

غالبا تجهیزات قابل حمل در دسترس هستند که از طریق منبع تغذیه 110 ولت از طریق یک ترانسفورماتور ساده تامین می شوند و این تجهیزات اغلب در مرکز زمین قرار دارند تا حداکثر ولتاژ بین یک رسانا زنده و زمین یعنی به گونه ای می توان شایعترین علت برق گرفتگی از تجهیزات را شامل شود. ابزارهای باتری، مانند دریل، پیچ گوشتی و غیره می تواند جایگزین تجهیزات اصلی شوند.

حصول اطمینان از نصب فیوزها به درستی

فیوز وسیله ای مهم جهت حفاظت دستگاه از جریان بیش از حد می باشد. این دستگاه جهت دمین و قطع برق گرفتگی در صورت افزایش جریان از ظرفیت های نامی آن طراحی شده است. اطمینان از استفاده صحیح فیوز برای دستگاه بسیار مهم است. به عنوان راهنمای کلی از فیوزهای 3 آمپری در تجهیزات حداکثری 700 وات استفاده می شود. برای این تجهیزات حداکثری فیوز 13 آمپر لازم است. بعضی از تجهیزات به فیوز 5 آمپر نیاز دارند. بعضی از تلویزیون ها و سایر تجهیزات مانند برخی چاپگرها به فیوز 10 آمپر نیاز دارد.

لباس کار آردم

ایمن پوش آردم که توسط جناب آقای مهدی آردم مدیریت می شود با بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان در زمینه تولید لباس کار در انواع مختلفی مانند لباس کار کارگری، لباس کار آتش نشانی، لباس کار مهندسی، لباس فرم اداری، تی شرت کار، جلیقه کار و … همچنین تجهیزات ایمنی فعالیت بی نظیری دارند. شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت ایمن پوش آردم از محصولات این برند مفتخر دیدن فرمایید و با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل نموده و از مشاوره های مشاوران بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *