حفظ ایمنی موقع ترکیب مواد سمی و شیمیایی

ایمنی در موقع ترکیب و یا استفاده از مواد سمی و شیمیایی
افرادی که با مواد سمی و شیمیایی کار می کنند باید به هنگام کار به خوبی از لوازم و تجهیزات ایمنی استفاده نمایند تا سلامت و جانشان حفظ شود. کارکنان پیش از شروع کارشان باید به خوبی مطالب درج شده روی مواد سمی و شیمیایی را مطالعه کنند تا اگر در آن چیزی نوشته شده بود که برای فرد لازم بود بداند و در صورت داشتن حساسیت به آن دست نزند. در هنگام ترکیب و پر کردن مواد سمی و شیمیایی باید از خوردن، آشامیدن و البته کشیدن سیگار خودداری نمایید.


ترکیب مواد سمی و شیمیایی از آنچه فکر می کنید خطرناک تر است و ممکن است با مخلوط شدن دو ماده واکنشی رخ دهد که باعث انفجار و اتفاقات بسیار ناگواری شود. بنابراین پیش از کار با این مواد باید آموزش های لازم در این زمینه را ببینید و به خوبی کار با مواد شیمیایی و سمی را بلد باشید. به هنگام ترکیب این نوع مواد شما در معرض پرش های احتمالی مواد قرار خواهید گرفت پس باید از تجهیزات و لباس کار مناسب و پوشیده ای استفاده کنید تا این مواد با پوست شما برخورد نکند و به شما نپاشد. ذرات مواد سمی و شیمیایی می توانند به راحتی روی ریه شما بنشیند و پس از گذشت زمان آسیب های جدی برای شما ایجاد کند. ریه یکی از اعضای حیاتی بدن به شمار می رود، بنابراین باید هنگام کار با این مواد به خوبی از ریه و دستگاه تنفسی خود محافظت نمایید. ذرات معلق و پخش در هوا می توانند به راحتی برای افراد مشکلات تنفسی و آسیب های فوق العاده جدی برای ریه آنها در پی داته باشد. تأکیید ما بر این مورد به دلیل اهمیت آن می باشد و باید به خوبی از دستگاه تنفسی خود محافظت به عمل آورید. می توانید با زدن ماسک از بروز مشکلات به خوبی جلوگیری نمایید، توجه داشته باشید که می توانید مناسب با حساسیت شغلی خود از ماسک های خاص و مرتبط با نوع فعالیتتان استفاده کنید.


قبل از شروع مخلوط کردن و یا پر کردن مواد سمی و شیمیایی می بایست مکان مناسب و امنی برای خود محیا نمایید. بهترین محل برای این کار مکانی است که جنس دیوارها و سقف آن از سیمان و یا بتون باشد. تهویه از دیگر نکات بسیار مهم برای انجام این کار می باشد، در مکان کار شما باید تهویه بسیار عالی وجود داشته باشد. نور کافی در محیط از دیگر نکات مهم به شمار می رود. چنانچه در محل کار شما افراد دیگر نیز حضور دارند باید ابتدا از داشتن تجهیزات و لباس ایمنی آنها اطمینان حاصل نمایید و سپس کار خود را انجام دهید. شما باید با دقت برچسب روی محصولاتی که قرار است با آنها کار کنید را مطالعه کرده و مطابق با دستورالعمل آن دست به کار شوید. همچنین روی این برچسب ها نوشته شده است که شما برای کار با آن باید از چه تجهیزاتی استفاده کنید، ممکن است موادی تنها نیاز به دستکش ایمنی داشته باشد، در حالی که مواد دیگر ممکن است حتماً از دستکش، کفش، ماسک و عینک ایمنی نیاز داشته باشد.


چنانچه بسته بندی مواد شیمیایی و سمی پارچه ای و یا پلاستیکی بود، باید برای باز کردن آن از چاقو یا قیچی استفاده نمایید و از پاره کردن بسته بندی خودداری نمایید چرا که پاره کردن آن ممکن است باعث آسیب های بسیار جدی شود. بهتر است برای جلوگیری از تنفس گازها و ذرات سمی خلاف جهت باد بایستید تا با وزش باد تمامی گازها را باد ببرد. باید لباس هایی که به شدت با مواد شیمیایی و سمی آلوده شده اند را دور بیاندازید و دیگر از آنها استفاده نکنید چرا که به پوست شما به شدت آسیب وارد می کنند.
در نهایت باید بدانید که از دستورات، آموزش ها و راهنمایی هایی که سرپرست و مسئولان به شما می دهند در رابطه با تمیز کردن، پوشیدن، نگهداری، دور انداختن و استفاده درست از تجهیزات و لباس ایمنی پیروی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *