ضرورت استفاده از لباس ایمنی کار

چرا باید از لباس کار استفاده کنیم


لباس ایمنی کار جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی و حوادثی است که ممکن است در حین انجام کار رخ دهد، به عنوان مثال برای جلوگیری از سوختن، برق گرفتگی، احتراق و غیره در کار می بایست از لباس کار استفاده کرد. انتخاب جنس مناسب و کاربردی از دیگر عوامل مهم و پر اهمیت به شمار می رود چرا که جنس مناسب باید در محل کار استفاده شود، به عنوان مثال از لباس دوبنده عادی نمی توان در جوشکاری استفاده کرد. به عبارتی انتخاب جنس مناسب برای لباس کار به عوامل مختلفی همانند وضعیت آب و هوایی (سرما و گرما فصلی و یا منطقه ای)، ساعت های کار (کار در روز یا شب)، رنگ لباس کار و نوع فعالیت بستگی دارد، به عنوان مثال افرادی که در نیمه های شب در خیابان کار می کنند می بایست از جنس های خاص با نوارهای شبرنگ استفاده کنند و لباس آنها قطعاً با کارمندان دولتی تفاوت های بسیار زیادی دارد.


ویژگی های مهم لباس کار که باید حتماً داشته باشد
1- اندازه و سایز لباس کار مهمترین ویژگی آن است، در واقع لباس کار نه باید حتی یک سایز بزرگ و یا کوچک باشد چرا که بزرگ بودن آن تعادل فرد در حال کار را بهم می ریزد و کوچک بودن آن نیز مانع از کار درست او می شود.
2- لباس کار نباید زدگی، پارگی و یا سوراخ داشته باشد چرا که به مرور آن زدگی بزرگتر شده و یا ممکن است فرد در حین کار از آن ناحیه هرچقدر کوچک، دچار آسیب شود.
3- تولید کنندگان لباس کار حتماً این موضوع را می دانند که از جنس هایی باید برای تولید لباس کار استفاده کنند که قابل اشتعال نباشد، به عبارتی از جنس هایی استفاده می کنند که کمترین درصد خطر سوختگی را داشته باشد.
4- برای کارهایی که پر خطر هستند و نیاز دارند حتماً باید از کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، عینک و کفش ایمنی استفاده شود.


لباس کار یکدست (فرم یکدست) چه مزیت هایی دارد
هر کارفرمایی علاقه دارد که همه کارمندانش به صورت مداوم و با کیفیت بسیار خوبی کار کنند تا پیشرفت را به خوبی در کار ببینند. این نگرانی در تمام کارفرمایان در اقصی نقاط دنیا دیده شده است. لباس کار یکدست در محل کار باعث ایجاد حس برابری و کار گروهی را در کارمندان ایجاد می کند، این امر باعث می شود که تمام کارمندان خوشحال با ظاهری شیک و یکدست منافع محیط کار خود را بالا ببرند و این امر مستقیماَ منافع کارفرما را بالا می برد. طبق مطالعات انجام شده حدود 66% افرادی که رضایت شغلی دارند به صورت مداوم تری به کار می پردازند و حتی اضافه کاری نیز مقدار زیادی می ایستند.


بنابراین استفاده از لباس کار با جنس مناسب و سایز درست و همچنین لباس های یکدست و زیبا به افراد می تواند احساس امنیت و رضایت بدهد تا بازدهی بیشتر و مفیدتری را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *