نکات مهم برای تولید لباس کار

جهت تولید لباس کار چه نکات مهمی را باید رعایت کرد؟
مسلماً همه افراد برای مکان های مختلف از لباس های مناسب با محیط را به تن می کنند، برای مثال لباسی که برای مهمانی های رسمی استفاده می شود، با لباسی که برای باشگاه ورزشی پوشیده می شود متفاوت است و تفاوت های بسیاری دارد. حال سوال این است که چرا برای کار افراد از لباس های معمولی استفاده می کنند؟
در واقع سوال را باید اینگونه بپرسیم که چرا برای کار از لباس مخصوص استفاده نمی شود؟ لباس کار به لباسی گفته می شود که در هنگام کار افراد به تن می کنند که البته باید متناسب با شرایط و محیط ویژگی های منحصربه فرد خودش را داشته باشد. انتخاب لباس کار مناسب با نوع فعالیت، یکی از مهمترین کارهایی است که افراد باید انجام دهند، چرا که تمامی مشاغل خطرات و ریسک های خود را دارند و ممکن است خطراتی را برای سلامت فرد به همراه داشته باشند که جبران ناپذیر باشند و آسیب های جدی را دنبال داشته باشند. جهت تولید انواع لباس کار به تمامی این خطرات فکر می شود و سپس بهترین و مناسب ترین لباس برای کارکنان دوخته می شود.


بعصی از شغل ها هستند که خطرات بسیار زیادی برای جان و سلامت افراد دارند، بنابراین لباس کار به صورت محافظ سلامت و جان ایفای نقش می کند. منظورمان را با مثالی بیان می کنیم: لباس کار برای افرادی که شغل آنها با برق سر و کار دارد باید حتماً نارسانا (رسانای برق نباشد) باشد و جریانات برق را به بدن افراد نرساند، در نتیجه تولید این لباس ها باید به نحوی باشد که از زیپ و اجسام فلزی استفاده نشود.
مشاغل از لحاظ سطح ایمنی و آسیب های احتمالی در سطح مختلفی با یکدیگر قرار دارند و به طبع لباس هایی که برای این مشاغل قابل استفاده هستند باید تفاوت باهم داشته باشند. در تولید لباس کار راحتی و امنیت برای افراد در نظر گرفته می شود. نکته بسیار مهم دیگری که در تولید لباس کار رعایت می شود این است که باید دید که فرد در چه شرایط آب و هوایی مشغول به کار است تا از جنسی استفاده کرد که متناسب با آن محیط و البته حفظ ایمنی های لازم برای سلامت افراد باشد. برای مثال لباس کار سردخانه با لباس کار شرکت نفت بسیار متفاوت هستند، هم از نظر جنس و هم از نظر مدل و طراحی.


رنگ در لباس کار دیگر ویژگی ای است که باید در انتخاب و کاربرد آن بسیار دقت شود. افراد در شرایط مختلفی کار می کنند و گاهی لازم است از رنگ های خاصی برای برخی شرایط استفاده شود تا به خوبی دیده و تشخیص داده بشوند. رنگ در لباس کار حرف های بسیاری درباره کار و نوع فعالیت بیان می کند. شما افرادی را تصور کنید که در میان سیاهی شب در خیابان ها مشغول به کار هستند و لباس های معمولی به تن داشته باشند، خودروها با سرعت در آن خیابان در رفت و آمد هستند، این افراد به سختی از فاصله بسیار نزدیک قابل تشخیص هستند، ممکن است چه اتفاقات ناگواری رخ دهد؟ بنابراین این افراد باید از لباس کارهای شبرنگ استفاده کنند و همچنین از تجهیزات ایمنی که از راه دور قابل دید باشند همانند کله قندی ایمنی (مخروط ایمنی) استفاده می شود.
توجه داشته باشید لباس و تجهیزات ایمنی که امروزه نادیده گرفته می شوند می تواند به خوبی از سلامت شما در محیط کاری محافظت کرده و آسیب های احتمالی را به حداقل برساند. بنابراین استفاده از آنها را پشت گوش نیاندازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *