خصوصیات لباس کار حرفه ای

لباس کار حرفه ای

لباس کار از جمله مهمترین تجهیزات ایمنی و ابزارهای حفاظت فردی است و می توان به عنوان پوششی سراسری، دست و پا و تنه فرد را در برابر خطرات و شرایط محیطی مختلف و متفاوت محافظت نماید.

لباس کار حرفه ای دارای ویژگی ها و مشخصات مختلفی می باشد.

خصوصیات و ویژگی های لباس کار حرفه ای

  1. جنس لباس کار حرفه ای را با توجه به کاربردی که دارند مشخص می کنند. پارچه این نوع لباس ها را از الیاف طبیعی و مصنوعی میتوان انتخاب کرد، اما نکته حائز اهمیت را میتوان با توجه به کاربرد، برخورد فرد با نوع مواد شیمیایی و صنعتی و نیز شرایط آب و هوایی در محیط کار است. مثلا لباس کار سردخانه، لباس کار آشپزخانه، لباس کار آتش نشانی و … که جنس پارچه هر کدام باید متناسب با محیط کار آنها باشد.
  2. اندازه و تناسب لباس کار حرفه ای با بدن فرد باید متناسب باشد.
  3. مدل لباس کار حرفه ای باید متناسب با نوع کار افراد باشد. مثلا افرادی که با ماشین آلات صنعتی کار می کنند باید از مدل یکسره استفاده کنند که بدون پارگی باشد و همینطور نباید از وسایلی مانند ساعت، زنجیر و کلید در هنگام استفاده از ماشین های صنعتی استفاده کرد.
  4. لباس کار آتش نشانی باید از جنس ضد حریق باشد چرا که با حرارت و آتش در تماس هستند. در هنگام استفاده از لباس آتش نشانی باید از وسایلی مانند کلاه، دستکش و نیز کفش ایمنی استفاده کرد.
  5. لباس کار باید برای افرادی که در محل های دارای گرد و غبار و مواد قابل اشتعال و انفجار است، مشغول به کار هستند باید عاری از چین و چروک های زیاد، لبه و جیب باشد چرا که ممکن است مواد سمی در جیب یا چین های لباس باقی مانده و در نهایت منجر به مسمومیت فرد شود.
  6. افرادی که با مواد شیمیایی، اسیدی و رادیواکتیو در ارتباط هستند، میبایست از لباس هایی که حالتی یکپارچه است و نیز عاری از هر گونه منفذ باشد همچنین باید به همراه لباس از کلاه، دستکش ایمنی و کفش از جنس غیر قابل نفوذ استفاده کند.
  7. اگر کارکنان در مشاغلی هستند که مدام مجبور به بالا دادن آستین های لباس خود هستند، می بایست از لباس هایی استفاده کنند که آستین کوتاهی دارد.
  8. افرادی که محل کار آنها محیط هایی با قابلیت انفجار بالا می باشد، نباید از لباس هایی استفاده کنند که امکان اشتعال بالایی داشته باشند.
  9. اگر محیط کار افراد در مناطق سردسیر و یا در فصل زمستان باشد باید از لباس هایی با آستر پشمی استفاده کنند و اگر در محیط های بارانی مشغول به کار می باشند باید از لباس کار دارای کلاه سرخود باشد استفاده کنند.
  10. در لباس کار حرفه ای اصولا از آرم یا نام شرکت مربوطه بر رو لباس ها درج میشود. بهترین مکان برای درج لوگوی شرکت سمت راست بالای جیب است.

ضرورت استفاده از لباس کار

لباس کار برای مجموعه های مختلفی چون ادارات، موسسات، باشگاه های ورزشی، کارخانجات، حزب های مختلف، مدارس، مراکز درمانی،مراکز آتش نشانی و … ضرورت دارد.

ضرورت و اهمیت لباس کار با توجه به کار و فعالیت های افراد متفاوت است اما از جمله مهمترین دلایل استفاده از لباس کار می توان به رعایت مسائل بهداشتی، متمایز شدن پرسنل مختلف یک مجموعه، ایمنی، حفاظت کارکنان، شناسایی تخصص های مختلف، نظم و … اشاره دارد. و نیز می توان به کاربردهایی چون کاربردهای نمایشی، تبلیغاتی و … برای مجموعه اشاره کرد.

انواع لباس کار

لباس کار دارای انواع مختلف میباشد که می توان به لباس های یکسره، انواع کاپشن و شلوار، پوشش های سراسری برای جسم کارکنان و… می باشد . از پارچه های مختلفی چون جنس های ویسکوز، پلی استر، فیلامنت یا کتان تولید می شود.لباس هایی که از جنس الیاف طبیعی ساخته شده است برای مکان هایی که به تبادل حرارتی بالا در لباس های کارکنان است و از لباس هایی با الیاف ضخیم تر است و نیز مناسب مکان هایی ست که به استفاده از لباس های عایق باشد استفاده می شود.

مثال: لباس هایی با جنس پی وی سی برای مشاغلی که در ارتباط به مواد آتش زا هستند استفاده می شود.

مثال: لباس هایی با پوشش آلومینیوم برای مشاغلی که در ارتباط با اشعه مادون قرمز هستند استفاده می شود.

مثال:لباس هایی که درصد نخ بالا دارند برای مشاغلی که با دستگاه هایی چون جوشکاری، فرزکاری و … سرو کار دارند استفاده می شود. به این منظور از پارچه های لی، کتان، و … که دارای تبادل حرارتی مناسب و مقاومت مناسبی ست استفاده می شود.

در صورتی که قصد خرید لباس کار و انواع مختلف لباس کار را دارید می توانید با ایمن پوش آردم تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *